Others weblink

Powered by  MyPagerank.Net

Khamis, 19 April 2018

HASSAN AL-RAMMAH SAINTIS BAHAN LETUPAN KURUN KE-12

Al-Rammah juga dikenali sebagai jurutera Islam pertama yang mencetuskan dan menjelaskan torpedo pada tahun 1270 AD dalam bukunya, beliau juga menggambarkan tembakan torpedo dengan sistem roket yang dipenuhi dengan bahan letupan dan mempunyai tiga titik panas. Al-Rammah bukan ahli sains Orang Islam pertama mengetahui kalium nitrat. Jurutera Muslim terdahulu seperti Al-Razi, Al-Hamdani, dan Arab Arab-Syria pada abad ke-10 telah menjelaskan kalium nitrat dan formula serbuk bubuk. Ibn Al-Baitar juga mendedahkan tentang kalium nitrat pada 1240M.


Hasan Al-Rammah memang luar biasa. Pengetahuan beliau tentang serbuk belerang adalah luar biasa. Dalam bukunya bertajuk Al-Furusiyyah wa Al-Manasib Al-Harbiyyah, ilmuwan Muslim kelahiran Syria itu berjaya menghasilkan buku dan menulis sebanyak 107 rumus atau resipi penggunaan ubat bedil.

Formula atau komposisi camouran belerang lain yang dibuat Al-Rammah adalah untuk kepentingan ketenteraan dan bakinya untuk membuat mercun. Ia menulis buku yang penting itu antara tahun 1270 M hingga 1280 M buku tersebut secara khusus ditulis atas permintaan seorang guru yang terkenal bernama Najm al-Din Hasan Al-Rammah.


Menjelang akhir abad ke-12 Masihi dan awal abad ke-13 serbuk belerang telah diketahui di Syria dan Mesir. Pencapaian Al-Rammah mendapat pengiktirafan dari tamadun Barat. Johnson berkata dunia Islam adalah tamadun pertama  membangunkan senjata api yang baik. Dia juga dapat menjelaskan saltpetre melalui proses kimia dan penghabluran.
Al-Rammah bukan ahli sains Orang Islam pertama mengetahui kalium nitrat. Jurutera Muslim terdahulu seperti Al-Razi, Al-Hamdani, dan Arab Arab-Syria pada abad ke-10 telah menjelaskan kalium nitrat dan formula serbuk bubuk. Ibn Al-Baitar juga mendedahkan tentang kalium nitrat pada 1240 AD.

Saintis Jerman Albert Magnus juga menulis buku tentang serbuk belerang bertajuk 'Liber Ignium'. Ternyata buku itu berasal dari terjemahan dari buku Arab ke bahasa Sepanyol.



0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...